Newsletter

Wydarzenia i szkolenia
  • Szkoła Zrozumieć Konie *** ŁOMIANKI

    Terminy zjazdów: 28-29.IX, 26-27.X, 23-24.XI, 14-15.XII, 18-19.I, 15-16.II, 14-15.III, 18-19.IV, 16-17.V, 20-21.VI.

    Osoby zainteresowane uczestnictwem w II edycji 2020/2021 rozpoczynającej się we wrześniu 2020 proszę o kontakt mailowy monika@zrozumieckonie.pl

Czego uczę na kursach Light Hands Equitation

Kursy » Czego uczę na kursach Light Hands Equitation

Jednym z głównych celów Programu jest przekazywanie jeźdźcom wiedzy, jak pracować z końmi, by stawały się pewne siebie, miękkie i posłuszne - pod siodłem oraz w pracy z ziemi. Choć cel ten wydaje się bardzo prosty i oczywisty, wcale nie jest tak powszechnie osiągany.

Steve Halfpenny

Tematyka każdego kursu zależy przede wszystkim od obecnych uczestników i koni, ich potrzeb i stawianych pytań.

Kursy na Poziomie Podstawowym to przede wszystkim nauka widzenia rzeczy z perspektywy konia, to nauka podejścia opartego na zrozumieniu, że koń zawsze stara się wykonać zadania jak najlepiej, co obarcza człowieka odpowiedzialnością za przedstawienie koniowi swoich oczekiwań w sposób dający mu szansę na ich zrozumienie.

Uczestnicy poznają podstawowe techniki pracy i komunikacji z koniem, które będziemy potem wykorzystywać w trakcie całej dalszej nauki.

Na kursach podstawowych pracujemy nad zdobyciem zaufania i polepszeniem relacji z koniem. Dowiecie się, jak sprawić, by koń był spokojny przy obsłudze, by nie bał się różnych przedmiotów i swojego otoczenia, by pozwalał się wszędzie dotknąć i by szanował waszą przestrzeń. Nauczycie się obserwować konia i lepiej oceniać, co się z nim dzieje, nauczycie się rozpoznawać prawdziwe rozluźnienie mentalne i fizyczne. Dowiecie się, „jak uczyć” konia, jak i kiedy nagradzać, by w efekcie koń chętniej reagował na Wasze sygnały zarówno z ziemi jak i pod siodłem. Będziecie pracować nad wyczuciem jeździeckim, na tym, jak pomóc koniowi nie wpadać w panikę w nagłych, zaskakujących sytuacjach oraz jak go w tych trudnych sytuacjach kontrolować.  Pokażę Wam też jak nowopoznane ćwiczenia w pracy z ziemi przekładają się na lżejsze reagowanie na nasze sygnały podczas jazdy.

Praca nad zaufaniem i dobrą relacją z koniem to fundament do wszystkiego, co chcielibyśmy potem razem z nim robić. Dzięki lepszemu wzajemnemu zrozumieniu zarówno Wy jak i koń będziecie bardziej zrelaksowani, rozszerzy się wachlarz Waszych wspólnych możliwości, wzrośnie Wasza kontrola nad koniem, a w efekcie Wasze i jego bezpieczeństwo. W takim stanie umysłu i ciała przyjemniej jest spędzać razem czas.

Podczas Kursów na Poziomie Zaawansowanym zależnie od stopnia przygotowania konia i jeźdźca pracujemy więcej w wyższych chodach (w kłusie i galopie) w coraz bardziej zróżnicowanych warunkach (np. większa przestrzeń, wyższa energia w otoczeniu). Wprowadzamy pracę na roundpenie, więcej zaawansowanej pracy na wolności, a podczas jazdy - elementy wywodzące się zarówno z jazdy ujeżdżeniowej jak i praktyki ranczerskiej, w tym: więcej pracy gimnastycznej, więcej chodów bocznych, praca w terenie, itd.

Umiejętność spokojnej systematycznej pracy nad rozluźnieniem, elastycznością i symetrią ciała konia przygotowuje go do jazdy w zebraniu. Jeździec natomiast osiąga taki poziom komunikacji z koniem i reakcji na swoje sygnały, że może bezpiecznie i pewnie jeździć na swoim koniu gdziekolwiek i stawiać przed nim coraz trudniejsze zadania nie tracąc przy tym zaufania i rozluźnienia.

Kursy i lekcje pomogą Wam znaleźć odpowiedzi na m.in. następujące pytania:        

Jak konie myślą i uczą się? Jak postrzegają nas ludzi i nasz ludzki świat? Jak się w nim odnajdują? Dlaczego czasem odmawiają wykonania tego, o co je prosimy? Dlaczego nieraz tak ciężko jest nam zmienić ich zachowanie?

Czy konie są tak naprawdę agresywne?

Jak pracować z koniem płochliwym?

Czy kiedy ciągną na przeszkodę, na pewno oznacza, że lubią skakać?

Jak przekonać je do współpracy, tak by czuły się z nami możliwie jak najlepiej?

Jak rozpoznać, kiedy mój koń się boi lub nie rozumie zadania i potrzebuje mojego wsparcia, a kiedy mnie lekceważy i mogę być trochę bardziej wymagający?

Jak sprawić, by koń chciał ze mną być, by był przy mnie obecny nie tylko fizycznie, ale i mentalnie?

Jak sprawić koniowi przyjemność, co konie lubią? Co mogę zrobić dla konia, by czas spędzony ze mną był dla niego naprawdę miły?

Co zrobić, by koń nie uciekał na padoku? I dlaczego to robi…

Co zrobić, gdy koń wiecznie mnie wyprzedza podczas prowadzenia w ręku, jak radzić sobie w sytuacjach, gdy się na mnie wpycha?

Jak nauczyć konia wchodzenia do przyczepy?

Czy koń zawsze już będzie się poruszał przy siodłaniu i wsiadaniu, czy mogę to zmienić?

Jak pracować, by lżej i chętniej reagował na moje sygnały? Jak urozmaicić naszą codzienną pracę, by nie zniechęcić go rutyną?

Jak poradzić sobie ze sztywną szyją, zadzieraniem głowy do góry, brakiem akceptacji wędzidła?

Jak pracować z koniem wiecznie przyspieszającym i koniem wiecznie do pchania…

Co powinien potrafić koń w pracy z ziemi, zanim w ogóle pomyślę o wsiadaniu…

 

A ja? Jakie są moie obowiązki względem konia? 

Czego powinieniem się nauczyć jako jeździec, ale i nauczyciel mojego konia?

Jak powinienem się zachowywać, by koń dobrze się ze mną czuł? Jak się poruszać i jak komunikować, by moje sygnały były czytelne?

Kim muszę się stać, by dobrze pracować z końmi?

 

Niezależnie od poziomu kursu i wykonywanego ćwiczenia zawsze przywiązujemy wagę do trzech głównych obszarów:

1.                  ZAUFANIE I ROZLUŹNIENIE – zdobycie i utrzymanie ich jest naszym nadrzędnym celem w trakcie całego procesu nauki.

2.                  LEKKOŚĆ reagowania na dotyk (ustępowanie od dotyku dłoni, wodzy, łydki) i sugestię (odpowiadanie na naszą zmieniającą się energię i język naszych gestów – komunikacja na dystans).

3.                  PRECYZJA wykonywania poszczególnych figur. Precyzja celowo wymieniona jest jako ostatnia. Tak naprawdę możemy konia o nią poprosić jedynie wtedy, gdy mamy rozluźnienie i lekkość. Jeśli je pominiemy, nadal możemy uzyskać od konia precyzję, ale będzie się to łączyło z użyciem siły.